10 Eylül 2014 Çarşamba

Kore Yemeği Jjajangmyeon Tarifi

Geçen yaz yeğenim sayesinde Güney Kore yapımı dizilerle tanıştım. Kültürlerini ve aile değerlerini bizimkine çok benzettiğimden pek yabancı hissetmedim kendimi. Diziler, filmler, müzikler, tv programları derken epeyce kaptırdım kendimi. Tv izlemediğim için kendimi ya mutfakta vakit geçirerek ya da bu dizileri, programları izleyerek oyalıyorum. Tabi izlediklerimde en dikkatimi çeken şey höpürdete höpürdete yedikleri, iştah kabartıcı görüntüleriyle, yemekler oldu. O nasıldır, bu neyle yapılır derken yemekleri de az çok öğrenmiş oldum. Tabi henüz orijinalini yiyebilmiş değilim ama yemekten az çok anlayan birisi tatları konusunda fikir sahibi olabiliyor.
Daha önce Bibimbap ve Hotteok denemelerimi kısaca paylaşmıştım blogda. İkisini de tekrar yapıp paylaşacağım demişim ama unutmuşum :P Şimdi yazıyı görünce kendime hatırlatma kurdum. En kısa zamanda özene bezene yapıp paylaşacağım burada tariflerini.
Şimdi geçelim Jjajangmyeon'a. Cacangmyun/ Çaçangmyun diye okunuyor. Aslında bir Çin yemeği olan Zha Jiang Mian'ın Kore'ye uyarlanmış hali. Türkçe, Siyah Fasulye Soslu Erişte diyebiliriz. İşlenmiş, toz veya macun kıvamında sos haline getirilmiş siyah soya fasulyesi bu yemeğin ana malzemesi. Kore yemeklerinde çok kullanılan küp doğranmış lahana, kabak, patates ve tavuk da sosun eşlikçisi diyelim. bu malzemelerle hazırlanan sos, kalın(onların ramen eriştesine göre kalın), uzun, beyaz buğday unuyla yapılmış erişte ile servis ediliyor.
Bu yemek Kore'de en çok sipariş edilen yemeklerden biriymiş. Eskiden, henüz pizza ve kızarmış tavuklar ortalıkta yokken, anneler babalar çocuklarını ödüllendirmek için jjajangmyeon yemeye götürürlermiş. Ve asla ilk randevuda sipariş edilmemesi gereken bir yemekmiş. Nedeni de çubuklarla höpürdeterek yerken bu kapkara sosun ağzınızın ve çenenizin her yerine sürülmesi :) Kesinlikle tercih edilmemeli bence de :))
Türkiye'de büyük marketlerde Amoy marka siyah fasulye sosu (Black Bean Sauce) bulabilirsiniz. Veya internet mağazalarında bulunabilir. Biz Smart Market'ten satın aldık. İstanbul Kemerburgaz ve Tepeüstü'nde mağazaları da var. Ayrıca Facebook safyaları da mevcut.



Biz erişte için Nudo'nun büyük paketini kullandık. Ayrıca siyah fasulye sosumuz da pakette toz olarak satılandı, markasını bilemiyorum maalesef. Birkaç çeşidi mevcut bu sosun. Amoy marka Sarımsaklısı da var.

Jjajangmyeon
Malzemeler (3 kişilik)
1 paket Nudo kıvırcık erişte (veya uzun yumurtalı erişte)
1,5 su brd. kare veya uzun dikdörtgen doğranmış lahana (ince yapraklar)
1 adet küçük boy kabak, küp doğranmış
1 adet küçük boy patates küp doğranmış
1 adet küçük boy soğan, büyükçe küp doğranmış ,8yemeklikten biraz büyük)
Yarım tavuk göğsü, küp doğranmış (sebzelerin boyunda)
1,5 su brd. su
Yarım paket toz siyah fasulye sosu
1 yemek kaşığı nişasta
1/2 su brd. su
3 yemek kaşığı sıvıyağ
1 yemek kaşığı (silme) tozşeker
Tuz
Üzeri için ince dilimlenmiş salatalık, susam, yeşil soğan

Yapılışı
  • Geniş bir pilav tenceresinde yağı ısıtın. Doğranmış sebzeleri ekleyip 2-3 dk kavurun.
  • Doğranmış tavuğu da ekleyip birkaç dk daha kavurun.
  • 1,5 su brd. suyu, toz siyah fasulye sosunu, tozşekeri, tuzu ekleyin, güzelce karıştırın ve kapağını kapatıp 7-8 dk kadar orta ateşte bırakın (arada bir karıştırmayı unutmayın, toz sosta nişasta olduğu için tencerenin dibine yapışabilir)
  • Bu sırada erişteleri ayrı bir tencerede kaynar suda haşlayın. Soğuk suya tutun, süzüp kenara alın.
  • Son olarak sosunuza, yarım su brd. suda çözdürdüğünüz nişastayı ekleyin ve karıştırın. Jel kıvamında, az sulu bir sosunuz olmalı. Veya ben daha sulu olsun isterim derseniz az daha su ekleyip pişirebilirsiniz.
  • Erişteleri derin tabaklara alın. Üzerine sosunuzdan koyun, susam serpiştirin ve incecik doğranmış salatalıkla süsleyip servis edin.
  • Yemeden önce iyice karıştırın.
NOT: Bizim damak tadımıza uyan, çok lezzetli bir yemek. Şeker kısmı başta kulağa hoş gelmese de oranı kaçırmadıkça lezzetine lezzet katıyor bence.
Şişede satılan sosu henüz denemedim. Toz sos yerine 1 veya 2 kaşık şişedekinden eklenerek pişirilebilir diye düşünüyorum. Denemeye açık bir sos. Azla başlamakta fayda var ;)

Sevgiler,
Görüşmek üzere..

45 yorum:

  1. Tarifinizi çok yararlı bulduk teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Görüntü güzel,tadı da bize uyuyorsa :))
    Ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
  3. Deniz seni takdir etmemek mümkün değil. Çok haysiyetli ve emek isteyen bir yemek. Mutlaka denemek istiyorum . Eline sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğeneceğinizi düşünüyorum İlhan Bey. Teşekkürler uğradığınız için.

      Sil
  4. Sevgili Denizcim seni tebrik ederim :) kesinlikle gercegini yakaladigin bir lezzet..Bulabilirsen "Ayam" marka mushroom flavoured soslu olani da denemeni isterim :) Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevindim öyleyse. Buralarda her malzemeyi bulmak mümkün olmadığından hep bir şüphe kalıyor insanın içinde acaba gerçeği de böyle midir diye. Bahsettiğiniz sosu araştıracağım, bulursam deneyeceğim onu da. Mantar da kulağa hoş geliyor. Yakışacaktır. Teşekkürler güzel yorumunuz için. Sevgiler.

      Sil
  5. Tatar kiz anunturi gratuite Romania. Sizin sayfa guzel. Ben bayiliyorum Turk mutfak, sizin yemeklere, senin tariflere.
    Benim sitem ozel sayfa acacak ben. Pagem anunturi gratuite icin. sizin tarif romence dil yapiyor benim sitem icin, Romanya kizlar ogrensin Turk mutfagini anunturi gratuite senden benden. Ben cok yapti Turk yemekler, ama olmuyor sizin resimler gibi ((( … tad bazen iyi bazen kotu, ama yapacak bir gun ben perfect. Tesekkur ederim emekleri icin. ben cok bakiyor senin ve baska site yemek tarifleri. anunturi gratuite olarak verecek tum Romania. Multumesc din inima Turcia.

    YanıtlaSil
  6. Yok mu bu smart marketin yakın bir yeri ühühüh...hep bakmak zorunda kalıyorum yemeklere :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnternetten de sipariş verilebiliyor. dizilerde gördükçe ağzımdan sular akarak bakıyordum :) Umarım deneme fırsatınız olur.

      Sil
  7. Bunlar da her yemeğe şeker koyuyo:D biz pek şeker koymayız yemeğe ama biz balık etliyiz garip değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz şekeri daha çok hamurişlerinden alıyoruz :) Onlar pek hamurişi tüketmiyorlar. Sanırım sırları bu.

      Sil
  8. Canım çok istiyordu hep yapmak istedim ama annem bilmediğin işlere kalkışma deyip mutfağa sokmadı.İnternetten öğrendim deyince yapmama izin verir herhalde :D Yemeği yapan yazıyı yazsn lerinize sağlık teşekkürler ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Umarım anneniz izin verir ve deneme fırsatınız olur. Şekeri çok kaçırmazsanız bence onlar da sevecektir :)

      Sil
  9. Toz siyah fasulye sosu yerine sıvı siyah fasulye sosu olur mu acaba? Ayrıca hangi marketlerde satılıyor? Ben sadece internette bulabildim de.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sıvı sos dediğiniz sanırım cam şişede satılanlar. Kikkoman marka görmüştüm. Onları da kullanabilirsiniz tabi. Ben de cam şişede olanından da almıştım. Ancak okuduğum blogda cam şişede satılan hazır siyah fasulye sosunun kullanılmadan önce tavada biraz yağda kavrulması gerektiği yazıyordu. Kavrulmadığı takdirde acılık ve burukluk verebiliyormuş ki denedim her iki türlü de gerçekten buruk ve acımsı oluyor sos kavrulmadan kullanılırsa. O yüzden sosu önce ayrı bir tavada biraz yağda karıştırıp pişirerek kullanın.

      Sil
    2. Daha önce Carrefour'da görmüştüm, ithal ürünler bölümünde, cam şişede. Ama daha sonra gittiğimde görmedim. Büyük marketlerde olabilir diye düşünüyorum. Onun dışında Tepeüstündeki Smart Market (Kore ürünleri satan ufak bir dükkan) 'e gidebilirsiniz. Facebook sayfasından iletişime de geçebilirsiniz. Yukarıda yazımda linki var.

      Sil
  10. Gerçekten paylaştıyiniz için tsk yanlız Yarım paket toz siyah fasulye sosu nu nerden bulabilirim bilmiyorum nolur soylermisiniz marketlerde satılmıyor bildiğim kadarıyla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim. Yazımda bahsetmiştim satın alabileceğiniz yerlerden. Linki de mevcut. Tekrar bir göz atmanızı rica edeceğim. Teşekkürler uğradığınız için.

      Sil
  11. Gerçekten paylaştıyiniz için tsk yanlız Yarım paket toz siyah fasulye sosu nu nerden bulabilirim bilmiyorum nolur soylermisiniz marketlerde satılmıyor bildiğim kadarıyla

    YanıtlaSil
  12. Bn tsk ederim deniz hanım mesajımı dikkate aldığınız için bnm sansima mi bilmiyorum ama diğer sitelerde bir çok kişinin sorusu cevaplaniyor bi benimki cevaplanmiyor o yüzden saolun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim genellikle her yorumu cevaplamaya çalışıyorum ancak bazen kolaya kaçtığım da oluyor. Yazıda bahsettiğim smart marketin facebook sayfasından işletmecisiyle iletişime geçerseniz ürün var mı yok mu size bilgi verecektir. Kemerburgaz ve Dudulluda dükkanları var. Kargo yapmıyorlar bildiğim kadarıyla. Yine de bir sorun.
      Görüşmek üzere.

      Sil
  13. Görüşmek üzere :))

    YanıtlaSil
  14. gerçekten çok lezzetlı görünüyor elınıze sağlık :)

    YanıtlaSil
  15. Smark marketten ne kadara almıştınız bu sosların paketini ? En kısa zamanda alıp denemek istiyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef hatırlayamıyorum, epey geçti üzerinden. Sitesinden veya Facebook sayfasından iletişime geçerek öğrenebilirsiniz.
      Beğenirsiniz umarım :)

      Sil
    2. Çok teşekkür ederim. Koreli bir arkadaşım yapmıştı ve bayılmıştım,umarım tadı aynı olur :)

      Sil
  16. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Jjajangmyeon içinde et barındıran bir yemek ve Kore ve Çin'de çoğunlukla domuz eti ile yapılıyor. Tavuk eti, dana eti ve deniz ürünleri ile yapılanları da var bildiğim kadarıyla. Ancak etin marinesi ve sosun hazırlanması sırasında domuz yağı kullanılıyor olabilir. Yemekleri pişirirken helal yöntemleri kullanan restoranları araştırmanız gerekebilir. Maalesef domuz eti, pastırması, yemeklerin sularında ve soslarında çok kullanılıyor Güney Kore'de.

      Sil
  17. Siyah fasülye sosu nu nereden alabilirim , gercekten cok yemekmistedigim bir yemek , taruf icin de tesekkurler

    YanıtlaSil
  18. Merhaba. Yazımda bahsetmiştim. Linkleri kontrol ederseniz detaylı olarak görebilirsiniz. Deneyip beğenirsiniz umarım.

    YanıtlaSil
  19. Bu sos domuz eti yagi icerir degil mi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Paket içeriğinde yok diye biliyorum ama daha detaylı bir araştırma yapılabilir tabi, emin değilim bu konuda.

      Sil
  20. Fasülye sosu yerine başka bir şey kullanılır mı denemek istiyorum da?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, geç cevabım için kusura bakmayın.
      Siyah fasulye sosu olmadan Jjajangmyeon yapamazsınız. Çünkü bu yemeğin özelliği fasulye sosu.
      Ancak fasulye sosu kullanmadan da noodle pişirebilirsiniz tabi. Sebzeli, soya soslu noodle yapabilirsiniz. Yukarıdaki tarifteki gibi sebzeleri ve noodleları pişirip, sosun katılacağı zaman 2 yemek kaşığı soya sosu ekleyip tarifin kalanını aynı şekilde hazırlayabilirsiniz.
      Ancak dediğim gibi Jjajang sos olmadan Jjajangmyeon olmaz :)

      Sil
  21. Lahana beyaz mi kara mi olacak acaba

    YanıtlaSil
  22. siyah fasülye sosunu nerelerde bulabiliriz?

    YanıtlaSil
  23. Ya ellerine saglik ama byyuk bir hevesle denedik tadi inanilmaz derecede kotuydu. Bir lokmayi zor yedik hemen ardindan pizza siparis ettik. Bu yemek nasil patates kizartmasiyle es deger tutulabilir. Cok aciydi. (Biber anlaminda degil) Kokusuda zaten kotuydu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu duyduğuma üzüldüm. Aslında çok hoş bir tadı var. Kötü koku hiç almadım ben. Kullandığınız sos toz muydu yoksa kavanozda satılan hazır sos muydu? Koku ve tat olarak kötü denebilecek bir tadı yok sosun aslında, acaba bozulmuş olabilir mi sos?
      Bir yerde sosu tamamen suya karıştırmadan önce tavada yağda kavurmak gerektiği yazıyordu ama o çiğ sos içindi. Kavanozdaki sos ve toz soslarda buna gerek olmadığını okumuştum. Buruk ve acı tat bundan kaynaklanmış olabilir diye düşündüm. Ben geçenlerde kavanozdaki sarımsaklı sostan aldım ve memnun kaldım.
      Aslında çok hafif bir buruk tadı var, tabi damak tadınıza da uymamış olabilir.

      Sil
  24. Ben kendim siyah fasulye aldım yapmak için fakat onunla nasıl sos yapacağımı bilmiyorum. Eğer biliyorsanız ve yazarsanız çok sevinirim. Teşekkürler şimdiden~

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siyah fasulye sosu bildiğim kadarıyla fermente edilerek hazırlanan bir sos. Ne katılır, nasıl hazırlanır maalesef ben de bilmiyorum. İnternette de rastlamadım hiç.
      Hazır satılan soslarla yapmıştım ben.

      Sil

Tasarım:Sawako Kuronuma